Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Szumca w Bielsku-Białej

"WILCZYM TROPEM" NA BARANIĄ

W ostatnim dniu ferii zimowych część osób ze Szkolnego Koła Turystycznego postanowiła się wybrać na Baranią Górę. Celem wycieczki było podobnie jak w ubiegłym roku upamiętnienie jednego z miejsc przebywania oddziału  Narodowych Sił Zbrojnych pod dowództwem kpt. Henryka Flame ps. Bartek. Tym razem zadanie było trudniejsze gdyż Barania Góra to jeden z najwyższych szczytów Beskidu Śląskiego a  duże opady śniegu w ostatnich miesiącach mocno utrudniły pieszą wędrówkę. Postanowiliśmy jednak  z Baranią Górą w zimowych warunkach się zmierzyć. Nasze „dreptanie” rozpoczęliśmy do przystanku Wisła Fojtula niebieskim szlakiem wzdłuż potoku Białej Wisełki. Po dłuższym czasie oderwaliśmy się od potoku i dotarliśmy do grzbietu pasma Baraniej a po kilkunastu minutach szybkim marszem zdobyliśmy szczyt i weszliśmy na wieżę widokową. Po odpoczynku i zrobieniu pamiątkowych zdjęć udaliśmy się do schroniska na Przysłopie aby się ogrzać i zjeść coś ciepłego. Teraz pozostała nam łatwiejsza część trasy ta powrotna szlakiem czarnym gdzie od pewnego momentu wędrowaliśmy z kolei wzdłuż Czarnej Wisełki. Wreszcie dotarliśmy do przystanku i pozostało nam dostać się do Wisły centrum. Po godzinie 17.00 wyruszyliśmy autobusem do Bielska- Białej  wspominając ciekawy dzień. Ten dzień uświadomił nam jak trudno było przetrwać oddziałowi „Bartka” miesiącami w górach o różnych porach roku i niebezpieczeństwem spotkania się w walce z oddziałami KBW lub Milicji Obywatelskiej.

Warto pamiętać o naszych Bohaterach , którzy chcieli Polski ale nie pod sowieckim butem. Byli dla tej sprawy gotowi oddać własne życie co zresztą później spotkało większość oddziału w wyniku ubeckiej prowokacji ale w zupełnie innej części kraju. Do tej historii na pewno jeszcze wrócimy.

1 marca 2019 w Dzień Pamięci "Żołnieży Wyklętych" klasa 4TAK/TO z wychowawczynią Panią Moniką Wójcicką oraz Panem Markiem Zmełty udała się do kina Helios na film "Wyklęty".